• Winnaars Rabo AZ Food Tour 2019

    Ed van de Pol

Fastfood anno 2019

ALKMAAR Fastfood is hèt opvoedingsissue van deze eeuw. In een maatschappij waarbij overgewicht snel toeneemt, slaan de maatschappelijk verantwoorde ondernemers in de regio de handen ineen. AZ Greenport NHN en Rabobank hebben een aansprekende foodtour opgezet. Sinds dit jaar zijn Jeugd Op Gezond Gewicht (JOGG) een GGD aangehaakt. In 9 lessen krijgen leerlingen van de groepen 7 en 8 van de basisschool een masterclass over voeding en gezondheid. Als wedstrijdonderdeel hebben alle klassen een vlog gemaakt over gezond eten.

Bert Boer

Nathaly Westerhoven van Rabobank Marketing & Communicatie is aanwezig op de finaledag in het AZ stadion door. De leerlingen van de tien beste eindvlogs zijn uitgenodigd voor de Foodclinic. Niemand minder dan AZ vlogger Timo Verbruggen is er ook bij. Zij zaten afgelopen zaterdag bij AZ-ADO Den Haag op ereplaatsen in het stadion. Met voorafgaande aan de wedstrijd hun winnende filmpje. Naast de vlogwedstrijd werd er energie geleverd op de stormbaan, werden er fruitspiesjes gemaakt onder begeleiding van JOGG en de GGD. Nathaly geeft aan dat de bijdrage van Rabobank helemaal past in de visie. "Growing a better world together."

Op 5 maart was de aftrap. Op elke deelnemende school waren de AZ spelers en trainers present. In een maand tijd zijn duizenden scholieren bijgeschoold in voedselverspilling, etiketten lezen en lekkere gezonde recepten maken. Ook zijn agrariërs bezocht om te leren hoe gezond en lekker streekgerechten zijn. En natuurlijk hebben de deelnemers een kijkje in hun eigen koelkast thuis genomen. 'Eten papa en mama wel gezond?'

Nathaly geeft aan dat via de site www.raboazfoodtour.nl/inschrijven alweer ingeschreven kan worden voor volgend jaar. Door de GGD worden allerlei nieuwe thema's uitgewerkt. Gezond eten is oh zo belangrijk voor een goede mind. Ook wordt gedacht aan een uitbreiding naar middelbare scholen. "Het is onwijs leuk om te doen." De Rabobank is echt een banking for food organisatie. Samen met Greenport, AZ en JOGG wordt de aandacht voor gezonde voeding geborgd. Naast de focus op voeding maken de vlogs duidelijk dat de kinderen het thema breder oppakken. Veel bewegen, de buurt schoonmaken, het komt allemaal voorbij in de professionele films. Vlogger Timo is lovend over de beelden. "Ze mogen trots zijn op zichzelf." Goede versnellingen, ondersteuning door muziek en geluid. Mooie visuals en duidelijke uitleg.

De foodclinic bevat alle onderdelen waar door de Rabo AZ foodtour aandacht aan besteed wordt. Gezonde voeding, voldoende bewegen, ontspannen en genieten. Het is er allemaal op de dag in het stadion. Honderden kinderen hebben het goed naar de zin, evenals de begeleiders. Educatie in het onderwijs maakt dat de basisschoolleerlingen de deskundigen van de toekomst zijn. En dat is nodig want in deze luxe welvaart is verantwoord met je lifestyle om gaan belangrijk. Goed om even stil te staan bij het thema van deze eeuw, fastfood. Het geeft energie.